Letters... want daar houden we van bij OC. En van heel veel andere dingen. Chocoladetaarten, goed uitgewerkte communicatieconcepten, struinen over de Landtong, mooie ontwerpen, een prima cappuccino, gelikte fotografie, uitgekiende illustraties en alles wat verder bijdraagt aan een optimaal product voor onze klanten. Wij zijn Annette de Vries, Marije Huijssen en Tineke Overbosch. Tekstschrijvers en conceptdenkers bij Overbosch Communicatie in Rotterdam.

Een toekomst zonder bladen? Noway!

“Over pakweg tien jaar zijn er geen gedrukte bladen meer. Alles wordt digitaal en iedereen pikt informatie op via het internet.” Dat was een jaar of vijf geleden de algemene gedachte. Toen al geloofden wij daar niets van. En we durven ook nu wel een toekomstvoorspelling aan: de gedrukte magazines blijven de komende tien jaar, maar zullen vaker onderdeel zijn van een mix aan informatiemiddelen, zoals de website, de blog en de social media (like!). Vooral gespecialiseerde en feelgoodbladen blijven populair. Niet dat wij gedrukte media zien als zaligmakend, zeker niet! Wel zien we de voordelen van de mix, compleet met dat blad waarmee je lekker op de bank kunt zakken. En heel eerlijk: we houden ervan om het papier te voelen en de inkt te ruiken. Vooral houden we ervan om bladen te maken, te vullen met content waarvan de lezer blij wordt, of liever nog: blij en wijzer. En we zijn ervan overtuigd dat een (personeels)blad in gedrukte vorm helpt om ook de familie thuis op de hoogte te houden van wat er ‘op de zaak’ allemaal speelt. Goed voor het wij-gevoel.


infographic oc bladformuleDe basis van elk blad, gedrukt of digitaal, is natuurlijk een uitgekiend format. Klinkt zwaar en dat mag ook wel, want de bladformule is een belangrijke basis. Voor iedereen die overweegt een blad uit te geven maar niet weet waar de startknop zit, heeft Annette de Vries een infographic gemaakt die het proces van het maken van een bladformule voor een gedrukt magazine duidelijk weergeeft. Natuurlijk worden we graag betrokken als het er echt van komt, maar dit is ons cadeautje voor jullie, de lezers van onze eerste Letters. Alsjeblieft en graag gedaan! Er volgt meer...


Allemaal bladen...

Gelukkig voor ons werken wij altijd wel aan een of meer bladen. De afgelopen maanden waren dat een wetenschappelijk blad voor verpleegkundigen van het Erasmus MC, een aantal uitgaven van het personeelsblad BeeldSpraak voor de afdeling Radiologie van het Erasmus MC, plus een Special. In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam bereiden we op dit moment de productie voor van een digitaal magazine en een projectevaluatie over de herinrichting van Landtong Rozenburg.

VIP Science Verpleegkunde is een wetenschap maar dat is een vrij onbekend gegeven. Daarom vroeg VIP2, het verpleegkundig platform van het Erasmus MC, ons een wetenschappelijk blad voor verpleegkundigen te maken. Doel: de verpleegkundige wetenschap over het voetlicht brengen, zowel bij verpleegkundigen als bij medisch-specialisten. Samen met de redactieleden werkten we aan het concept, de bladformule en de vorm, en we bedachten de naam: VIP Science. Het blad is niet alleen wetenschappelijk verantwoord maar ook leuk om te lezen, daar zorgen wij wel voor. De eerste uitgave werd op 14 november gelanceerd tijdens Back to the future, een symposium voor verpleegkundigen, en de eerste reacties waren zeer positief. Succesfactor is dat we, net als bij BeeldSpraak, intensief samenwerken met de redactie. In januari gaan we aan de slag met VIP Science 2, we kijken ernaar uit! VIP Science maken we samen met verpleegkundig specialisten van het Erasmus MC en met Jarno Driessen van Purrr grafisch ontwerp.

BeeldSpraak Dit personeelsblad komt voort uit het communicatietraject dat we rond 2000 opzetten rond de samenvoeging van drie, op verschillende locaties werkende, afdelingen Radiologie van het Erasmus MC. Het belangrijkste doel - het creëren van een positief wij-gevoel - is inmiddels ruimschoots bereikt: van weerzin tegen dat ‘propagandablaadje van het management’ naar het personeelsblad waar de medewerkers trots op zijn en waarin ze zich graag profileren. En ja, daar zijn wij dan weer trots op! Op dit moment speelt er weer een belangrijk veranderproces. Vanaf eind 2015 vormen de afdelingen Radiologie, Nucleaire Geneeskunde en Medische Fotografie samen één afdeling en BeeldSpraak fuseert mee. In december komt een Special uit met informatie en verhalen over de samenwerking. Vanaf januari is BeeldSpraak (uitgave 73!) het personeelsblad van drie afdelingen en vanaf januari 2016 van de gefuseerde afdeling. BeeldSpraak maken we samen met medewerkers van de afdeling Radiologie en met Erwin Timmerman van Optima Grafische Communicatie.

Landtong Rozenburg Voor de tweede keer verzorgen we voor Havenbedrijf Rotterdam met een vernieuwend concept de afsluiting van een belangrijk project. De eerste keer was in 2009 voor het BRG-project Kwaliteitsimpuls Oostvoornse Meer. Dit keer is het de afsluiting van het bijzondere project ‘herinrichting Landtong Rozenburg’. Hiervoor maken we een aantrekkelijk vormgegeven evaluatieverslag voor de bestuurders en een digitaal magazine voor bezoekers en omwonenden van de Landtong. Met filmpjes, foto’s en interviews nemen we de lezers en kijkers mee over de hele Landtong Rozenburg. Het lukt nog net niet om ze digitaal aan de bloemen en kruiden te laten ruiken... Sinds we de communicatie over het laatste deel van de herinrichting onder onze hoede hebben, zijn we nogal van de Landtong gaan houden. We zijn blij met deze mooie opdracht, en we zijn er trots op dat we het project met deze twee mooie producten mogen afsluiten. Bij deze projecten werken we onder meer samen met Sander Huijssen van eTurn Internet Services, Frans Kloet van Kadewerk, en ontwerper Emiel Efdée.Ook genieten van de Landtong? Kijk op www.landtongrozenburg.nl.


Nou vooruit, ook nog een linkje naar wat andere vakinhoudelijke informatie. Op Frankwatching kwamen we de zes trends voor social media tegen. Interessante materie. Het is nog geen 2015, maar doe er je voordeel mee.


Letters...

verschijnt onregelmatig en niet vaker dan eens per maand. U ontvangt Letters omdat u een zakelijke of persoonlijke relatie hebt of had met Overbosch Communicatie. Kent u iemand die mogelijk geïnteresseerd is in onze Letters? Stuur hem dan gerust door!

Rotterdam, 28 november 2014